![poziom 6](star_icon6.gif)
Grupa: U¿ytkownik
Posty: 1053 #288600 Od: 2009-6-24
IloϾ edycji wpisu: 5
Iloœæ edycji Admina: 1 | 1.Turbosprê¿arka czêœæ silnika Turbosprê¿arka zosta³a tak zaprojektowana, aby stosowaæ j¹ do silnika, do którego jest zamontowana. Silnik i turbosprê¿arka s¹ od siebie nawzajem zale¿ne w taki sposób aby uzyskaæ optymaln¹ sprawnoœæ. Turbospê¿arka nie jest wyposa¿eniem dodatkowym które mo¿e byæ zdemontowane w razie zu¿ycia lub awarii. Urz¹dzenie to wymaga takiego samego utrzymania jak silnik, w szczególnoœci okresowego sprawdzania jego mocowania.
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI U¯YTKOWNICY WIDZ¥ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
2.Zasada dzia³ania turbosprê¿arki Turbosprê¿arka jest sprê¿ark¹ o napêdzie turbinowym, wykorzystuj¹c¹ energiê spalin opuszczaj¹cych silnik. Podobnie jak mechaniczne sprê¿arki do³adowania, instalowana jest na kolektorze dolotowym do silnika i znacznie zwiêksza sprawnoœæ nape³niania silnika, ponad poziom osi¹gany przez silniki wolnoss¹ce. Sprê¿arka i turbina napêdzana gazami spalinowymi montowane s¹ na wspólnym wale, podobnie jak w silnikach turboodrzutowych i turbinach gazowych. Zadanie turbosprê¿arki to zwiêkszenie ciœnienia powietrza w kolektorze dolotowym co jednoczeœnie zwiêksza iloœæ powietrza (i tlenu) wp³ywaj¹cego do komory spalania w danym czasie. Aby utrzymaæ ten sam sk³ad mieszanki paliwowo-powietrznej, konieczne jest równie¿ zwiêkszenie dawki paliwa. Powoduje to poprawienie sprawnoœci nape³niania cylindra a wiêc zwiêkszenie jego mocy. Zmianê iloœci dostarczanego paliwa osi¹ga siê przez tuning gaŸnika lub wtryskiwaczy. Zwiêkszenie ciœnienia, inaczej do³adowanie, mierzone jest w Pa lub barach. Przyk³adowo — turbosprê¿arka o sprawnoœci 100% i do³adowaniu wielkoœci 101kPa (0,101 MPa) pozwoli³aby na dwukrotne zwiêkszenie mocy silnika, poniewa¿ ciœnienie panuj¹ce w kolektorze dolotowym by³oby dwa razy wiêksze od ciœnienia atmosferycznego. Sprawnoœæ turbosprê¿arki nigdy nie osi¹ga takich wartoœci z powodu wystêpuj¹cych w urz¹dzeniu strat, zazwyczaj wynosi ona oko³o 80%. Typowa w silnikach samochodowych wartoœæ do³adowania to oko³o 80kPa. Turbosprê¿arka uruchamiana jest dopiero przy pewnej okreœlonej prêdkoœci obrotowej silnika, w momencie gdy energia kinetyczna spalin osi¹ga wartoœæ pozwalaj¹c¹ na pracê sprê¿arki. Podstawowym czynnikiem uniemo¿liwiaj¹cym stosowanie do³adowania o wysokiej wartoœci jest zwiêkszanie siê temperatury powietrza w trakcie jego sprê¿ania, które powoduje zmniejszenie sprawnoœci nape³niania cylindra. Efekt ten mo¿na zredukowaæ przez stosowanie ch³odzenia powietrza miêdzy sprê¿ark¹ a silnikiem (tzw. intercooler). Czêsto spotykana temperatura powietrza za sprê¿ark¹ wynosi nawet 90°C.
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI U¯YTKOWNICY WIDZ¥ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
3.Budowa turbosprê¿arki Turbosprê¿arka wiruje z ogromnymi prêdkoœciami, w zale¿noœci od modelu osi¹gaj¹cymi 80 000 – 190 000 obr./min. Z tego wzglêdu niemo¿liwe jest stosowanie w nich zwyk³ych ³o¿ysk tocznych. Zamiast nich u¿ywane s¹ ³o¿yska œlizgowe — olejowe. Olej smaruje ³o¿yska oraz ch³odzi rozgrzane elementy urz¹dzenia. W celu regulowania ciœnienia do³adowania, turbosprê¿arki posiadaj¹ automatyczny zawór przekierowuj¹cy czêœæ spalin poza turbinê, co pozwala na kontrolowanie maksymalnej prêdkoœci obrotowej i do³adowania.
4.Nie dopatruj siê awarii w turbosprê¿arce, je¿eli zauwa¿ysz niedomagania w pracy silnika Bardzo czêsto turbosprê¿arka w doskona³ym stanie jest demontowana i wymieniana na now¹ z powodu pozornie z³ego dzia³ania, które w rzeczywistoœci pochodzi od innych zespo³ów silnika, jego regulacji lub elementów jego wyposa¿enia, a nie od samej turbosprê¿arki. Zauwa¿y³eœ niebieskie spaliny! Przed wymontowaniem turbosprê¿arki sprawdŸ, czy wk³ad filtra powietrza nie jest zanieczyszczony. SprawdŸ równie¿, czy przyczyna nadmiernego zu¿ycia oleju nie znajduje siê w samym silniku (jego zu¿ycie, wycieki). Turbosprê¿arka ha³asuje! Zdarza siê po prostu, ¿e po³¹czenia œrubowe s¹ poluzowane. Czarne spaliny. Spadek mocy silnika! Jeszcze raz sprawdŸ przede wszystkim sam silnik.
5.Pamiêtaj o trzech wrogach Twojej turbosprê¿arki * niedostatecznej iloœci oleju, * obcych cia³ach w zasysanym powietrzu, * zanieczyszczeniach w oleju.
Niedostateczna iloœæ oleju objawia siê przede wszystkim uszkodzeniem ³o¿ysk, ocieraniem kó³ wirnika, utrat¹ szczelnoœci, a nawet pêkniêciem wa³ka. Przedostanie siê cia³a obcego powoduje uszkodzenie ³opatek ko³a, co prowadzi do wywa¿enia uk³adu wiruj¹cego i w konsekwencji do uszkodzenia pierœcieni uszczelniaj¹cych. Zanieczyszczenia w oleju mog¹ uszkodziæ panewki i czopy wa³ka, utrudniaæ przep³yw oleju i funkcjonowanie pierœcieni uszczelniaj¹cych. Mog¹ to byæ cz¹stki metalu lub nagaru. Mo¿na wyeliminowaæ lub zmniejszyæ to ryzyko dbaj¹c szczególnie o stan uk³adu ss¹cego silnika i filtra oleju.
6.Nie próbuj samodzielnie naprawiaæ turbosprê¿arki Twoja turbosprê¿arka jest w³aœciwie prostym mechanizmem, ale wykonana jest z tolerancjami rzêdu mikrometrów, tylko producent turbosprê¿arki lub autoryzowane przez niego przedsiêbiorstwo ma narzêdzia i personel wyspecjalizowany w naprawach tych urz¹dzeñ. Zaoszczêdzisz czas i pieni¹dze, poniewa¿ tylko oni doskonale siê na tym znaj¹.
7.Próbuj przewidywaæ awarie Je¿eli zauwa¿ysz wycieki oleju, nienormalne drgania albo ha³as pochodz¹cy z turbosprê¿arki � zatrzymaj silnik. Awaria mo¿e byæ w tym momencie szybko usuniêta. Je¿eli tego nie uczynisz, bêdziesz zmuszony dokonaæ naprawy du¿o dro¿szej. Turbosprê¿arka wiruje z ogromn¹ prêdkoœci¹. Najmniejsza anomalia mo¿e b³yskawicznie spowodowaæ powa¿n¹ awariê (wystarczy kilka sekund, aby z powodu niedostatecznej iloœci oleju zniszczyæ ³o¿yska).
8.Nie montuj Twojej turbosprê¿arki do innego silnika Ka¿da turbosprê¿arka jest konstruowana do okreœlonego typu silnika i specyficznych warunków jego u¿ytkowania. Ró¿ne parametry, takie jak pojemnoœæ silnika, jego moc, sposób eksploatacji (szosa lub teren), obci¹¿enie pojazdu, wysokoœæ npm to tylko niektóre z czynników, które uwzglêdnia konstruktor projektuj¹c turbosprê¿arkê. Jednak pomimo tego tylko autoryzowany warsztat mo¿e zaproponowaæ zamianê oryginalnej turbosprê¿arki na inn¹ bez obawy zmiany parametrów silnika.
9.Bezwzglêdnie przestrzegaj podstaw u¿ytkowania Najlepsze urz¹dzenie nie wyka¿e swoich mo¿liwoœci, je¿eli u¿ytkownik nie jest przygotowany do jego obs³ugi. Silniki do³adowane wymagaj¹ szczególnej przezornoœci: * Aby wyeliminowaæ zbyt du¿e zu¿ycie turbosprê¿arki nie zatrzymuj silnika jeœli pracuje na wysokich obrotach poniewa¿ wtedy turbosprê¿arka wiruje nadal z ogromn¹ prêdkoœci¹, podczas gdy ciœnienie oleju spada do zera. * Uruchamiaj¹c silnik poczekaj co najmniej 30 sekund na wype³nienie przewodów olejowych, a dopiero potem mo¿esz zwiêkszyæ obroty.
10.Nie eksploatuj a¿ do awarii starej turbosprê¿arki B¹dŸ w kontakcie z autoryzowanym warsztatem naprawczym a zapewnisz swojej turbosprê¿arce d³ug¹ ¿ywotnoœæ. Jej regeneracja jest rozwi¹zaniem ekonomicznym. Bêd¹c przewiduj¹cym zachowasz swoj¹ turbosprê¿arkê w dobrym stanie przez d³ugie lata i bêdzie ona pracowaæ wydajnie.
11.Powierz obs³ugê Twojej turbosprê¿arki firmie autoryzowanej przez GARRETT Wszystkie turbosprê¿arki powinny byæ rozmontowane, naprawione i wymienione u autoryzowanego wspó³partnera GARRETT. Samodzielna naprawa, wymiana oryginalnych czêœci mo¿e doprowadziæ do skutku odwrotnego od zamierzonego, spowodowaæ awariê i utratê gwarancji. Autoryzowany warsztat dysponuje zapasem nowych turbosprê¿arek, regulowanych i czêœciami zamiennymi. Zawsze jest zapewniona szybka obs³uga i naprawa.
12.Pamiêtaj o tym, dlaczego Twój silnik jest do³adowany Silniki ró¿nych pojazdów i urz¹dzeñ wyposa¿a siê w turbosprê¿arki z ró¿nych powodów:[\b] * zwiêkszenie mocy i momentu obrotowego, * akompensowanie spadku ciœnienia atmosferycznego na wiêkszych wysokoœciach, * zmniejszenie zu¿ycia paliwa i iloœci zanieczyszczeñ w wydalanych spalinach.
Bez wzglêdu na wszystko nie próbuj podnosiæ stopnia do³adowania Twojej turbosprê¿arki, a w szczególnoœci nie zmieniaj nastawy regulatora ciœnienia do³adowania. Jest ono tak dobre, aby otrzymaæ optymaln¹ sprawnoœæ silnika. Zbyt du¿e ciœnienie mo¿e spowodowaæ wzrost temperatury silnika i uszkodzenie t³oków albo zu¿ycie powierzchni panewek.
13.“Turbodziura” “Turbodziura” to okreœlenie krótkiej chwili pomiêdzy mocnym wciœniêciem peda³u gazu a do³adowaniem silnika przez turbosprê¿arkê. Zjawisko powstaje, bo osi¹gniêcie przez gazy spalinowe ciœnienia potrzebnego do poruszenia wirnika zajmuje pewien czas. Sprê¿arki mechaniczne nie maj¹ tego ograniczenia. Aby zmniejszyæ uci¹¿liwoœæ tego zjawiska, stosuje siê na przyk³ad zmniejszanie bezw³adnoœci wirnika (przez wykonanie go l¿ejszych materia³ów, na przyk³ad z ceramiki) albo stosowanie dwóch mniejszych turbosprê¿arek (popularne w silnikach widlastych). Turbosprê¿arka ze zmiennym k¹tem ³opatek jest prawdopodobnie najlepszym rozwi¹zaniem problemu.
Temat przeniesiony na nowe forum-
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI U¯YTKOWNICY WIDZ¥ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
|