AKUMULATOR
Wszystko co należy wiedzieć
Akumulator składa się z płyt dodatnich i ujemnych zanurzonych w elektrolicie będącym wodnym roztworem kwasu siarkowego. Zadaniem akumulatora jest dostarczanie prądu elektrycznego do rozruchu silnika, oświetlenia pojazdu oraz innych odbiorników prądu. Niżej opisane czynności obsługowe powinno się wykonywać regularnie, aby zapewnić długą żywotność akumulatora i zawsze wysoką zdolność rozruchową. Obecnie stosowane akumulatory są określane jako bezobsługowe, to znaczy że w normalnych warunkach uzupełnianie poziomu elektrolitu nie powinno być potrzebne. Z różnych powodów poziom elektrolitu niekiedy się jednak obniża i wtedy wody destylowanej trzeba dolać.

• Utrzymywać w czystości akumulator oraz jego otoczenie. Powierzchnia akumulatora musi być zawsze sucha, gdyż w przeciwnym razie mogą powstać prądy upływu między ogniwami, które powodują samowyładowanie akumulatora.
• Poziom elektrolitu musi zawsze sięgać znaku na obudowie. Do uzupełniania poziomu używać wody destylowanej.
• Nie pozostawiać zimą akumulatora w stanie wyładowanym, ponieważ elektrolit może zamarznąć. Słabo naładowane akumulatory zamarzają prędzej niż naładowane. Aby tego uniknąć, akumulator musi być odpowiednio obsługiwany.

Sprawdzanie akumulatora
Poziom elektrolitu. Jak już wspomniano akumulatory w dzisiejszych czasach są bezobsługowe. Akumulator jest wypełniony kwasem siarkowym rozcieńczonym wodą destylowaną. Ponieważ woda może odparować, powinno się okresowo sprawdzać poziom elektrolitu i w razie potrzeby dolewać wody destylowanej. Poziom elektrolitu powinien się znajdować między znakami na obudowie akumulatora. Akumulatory oryginalne są zabezpieczone przed nadmiernym napełnieniem. W celu dolania wody destylowanej wykręcić korki i wlać tyle wody, aby była widoczna.



Stan naładowania
Do sprawdzanie gęstości jest potrzebny próbnik do sprawdzania gęstości elektrolitu. W celu sprawdzenia wykręcić korki i końcówkę próbnika przepchnąć przez gumę zabezpieczenia przed nadmiernym napełnieniem. Za pomocą gumowej gruszki próbnika zassać tyle elektrolitu, aby pływak mógł swobodnie pływać. W zależności od stanu naładowania elektrolit ma różną gęstość właściwą. Jest ona określona przez różne zanurzenie pływaka w elektrolicie. Wskazanie 1,28 oznacza. że akumulator jest w pełni naładowany. natomiast 1,12, że uległ całkowitemu wyładowaniu. Wartości pośrednie wskazują na odpowiednie stany naładowania. Wymienione wartości są odczytywane w jednostkach g/ml.



Ładowanie akumulatora
Bardzo rozładowany akumulator powinien być dopełniany wodą destylowaną dopiero po naładowaniu. Podczas ładowania poziom elektrolitu wzrasta i poprawnie zalany akumulator mógłby się z tego powodu "wygotować". Prąd ładowania nie powinien na początku przekraczać 10% pojemności znamionowej akumulatora. W zależności od budowy stosowanego prostownika prąd ładowania będzie się automatycznie stopniowo zmniejszać. Akumulator można uznać za w pełni naładowany, jeżeli gęstość elektrolitu nie zmieni się w ciągu dwóch godzin.

Podczas ładowania korki zamykające ogniw powinny być zawsze wykręcone i luźno położone na otworach. Dzięki temu tworzący się z wodoru i tlenu gaz wybuchowy będzie się mógł ulatniać. Ponieważ podczas intensywnego ładowania elektrolit może wytryskiwać, powinno się osłonić otocznie akumulatora gazetami albo czymś podobnym. Jeśli akumulator jest ładowany w zamkniętym pomieszczeniu, to musi być ono dobrze przewietrzane. W żadnym przypadku nie oświetlać otworów akumulatora otwartym ogniem. Domowym prostownikiem akumulator może być ładowany bez wymontowania z pojazdu. Nie potrzeba też odłączać od akumulatora przewodów. Inaczej jest w przypadku ładowania za pomocą prostownika do szybkiego ładowania. Należy wtedy odłączyć od zacisków biegunowych oba przewody akumulatora, aby uchronić diody alternatora, sterowniki, radio i podobne urządzenia przed uszkodzeniem.



Wymontowanie i zamontowanie

Akumulator zazwyczaj jest umieszczony w komorze silnika i przykręcony do wsporników.
Przed wymontowaniem odkręcić przewody akumulatora od obu końcówek biegunowych. Najpierw odłączać zawsze przewód ujemny. Dalsze czynności wymontowania są oczywiste. Trzeba przyłączyć elastyczny przewód do odprowadzania gazów.

Wskazówka!
Jeśli w pojeździe jest zamontowane radio z kodem zabezpieczającym przed kradzieżą, to trzeba znać numer, jaki należy wprowadzić, aby radio można było z powrotem uruchomić.

Podczas zamontowania dotychczasowego akumulatora najpierw oczyścić końcówki biegunowe akumulatora i posmarować dobrym smarem do końcówek biegunowych. Najpierw przyłączyć i mocno dokręcić przewód dodatni. Końcówek przewodów nie można pomylić, gdyż mają różne wymiary.

Rozruch z rozładowanym akumulatorem
Jeżeli akumulator jest rozładowany, pojazd jest najłatwiej uruchomić za pomocą dodatkowego akumulatora podłączonego za pośrednictwem przewodów rozruchowych. Przewody te muszą mieć duży przekrój i mocne zaciski. aby mógł przez nie przepływać prąd o dostatecznym natężeniu. Należy kupować tylko przewody miedziane. Przewody aluminiowe są tańsze, ale podczas rozruchu nagrzewają się, ich izolacja się topi i podczas odłączania zacisków można poparzyć palce. Najpierw połączyć końcówki dodatnie obu akumulatorów, a dopiero potem ujemne. Pomocnik powinien uruchomić silnik i utrzymywać średnią prędkość obrotową, aby alternator mógł również dostarczać prąd.

Pchanie, staczanie albo ciągnięcie to najbardziej znane metody uruchamiania silnika z rozładowanym akumulatorem.

Informacje o akumulatorze
Oznaczenie znajduje się na obudowie akumulatora. Przykład: ,,12 V 40 A * h 200 A" (12 V = napięcie znamionowe; 40 A * h = pojemność znamionowa; 200 A = prąd wyładowania w temperaturze -18°C).

Napięcie znamionowe - ogólne napięcie oddawane, mierzone w woltach. Napięcie znamionowe montowanych akumulatorów w samochodach osobowych wynosi 12 V. Rzeczywiste napięcie zależy od stanu naładowania. Może być mniejsze albo większe niż znamionowe.

Pojemność znamionowa charakteryzuje zdolność akumulatora do magazynowania energii elektrycznej. Zwykle jako pojemność znamionową przyjmuje się pojemność dwudziestogodzinną (jednostka miary A * h), czyli ilość ładunku elektrycznego, którą można pobrać z akumulatora w temperaturze 27°C, w ciągu 20 godzin, bez obniżenia napięcia poniżej 10,5 V (napięcie rozładowania). Na przykład światła postojowe pobierają około 25 W. Przy napięciu 12 V akumulator oddaje prąd 2,08 A zgodnie ze wzorem prąd (A) = moc (W) / napięcie (V). Teoretycznie pojazd z akumulatorem 40 A * h może więc parkować z włączonymi światłami postojowymi przez 19,2 godziny. W praktyce jest jednak inaczej: po około 15 godzinach światło gaśnie, a akumulator jest rozładowany.

Pojemność jest to ilość ładunku elektrycznego możliwa do pobrania z akumulatora w amperogodzinach. Zależy ona przede wszystkim od prądu rozładowania, temperatury, stanu naładowania i ogólnego stanu akumulatora (długości eksploatacji).

Prąd wyładowania w temperaturze -18°C charakteryzuje zdolność rozruchową akumulatora w niskich temperaturach. Jest to zdefiniowana wartość prądu wyładowania akumulatora 12 V w temperaturze -18°C, możliwa do pobrania bez spadku napięcia poniżej 9 V w ciągu 30 sekund albo w ciągu 150 sekund przy spadku napięcia poniżej 6 V.

Samowyładowanie jest efektem procesów chemicznych zachodzących wewnątrz akumulatora, nawet wtedy, gdy są wyłączone wszystkie odbiorniki prądu. W pełni naładowany akumulator traci dziennie 0,5% swojego ładunku. Wysokie temperatury, uszkodzenia i zanieczyszczenie pokrywy akumulatora przyspieszają samorozładowanie.


  PRZEJDŹ NA FORUM