Budowa silnika
system oleju
dzień dobry!
Kierowcy eksploatując codziennie auta z reguły nie przywiązują uwagi do poziomu płynu chłodzącego w zbiorniku expansyjnym.Mało też zwraca się uwagę na wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej.
Sądzę ,że nie Wszyscy wiedzą ,że w silnikach CRDI jakie są w Sorento firma VM-Motorii zastosowała chłodnicę oleju umieszczoną w bloku silnika. Jest to chłodnica płytowa składająca się z kilku trwale połączonych płyt przepływowych . Czynnikiem chłodzącym olej smarny jest płyn chłodzący tuleje cylindrowe w bloku silnika. Newralgicznym punktem narażonym na uszkodzenie w tym rozwiązaniu są uszczelnienia znajdujące się pomiędzy chłodnicą płytową , a pokrywą na której od strony zewnętrznej jest zamontowany filtr oleju.Roz-
szczelnienie tego połączenia skutkuje z reguły przy przegrzaniu silnika przedostawaniem się płynu do oleju smarnego lub wyjątkowych przypadkach na skutek nierównomiernego dokręcenia momentem obrotowym śrub połączeniowych. Objawem takiego przypadku jest poja-
wienie się wody w oleju smarnym. Doradzam przy sprawdzaniu stanu oleju odkręcenie korka wlewu oleju i skontrolowaniu wizualnym ,czy na wewnętrznej stronie nie pojawił się nalotw postaci szlamu.Jest to najprostsza metoda sprawdzenia pojawienia się wody .Natomiast druga wymaga zastosowania specjalistycznego zestawu z odczynnikiem chemicznym do badania zawarości H²0 w oleju. Jak z powyższego wynika pojawienie się wody w oleju smarnym w przypadku tego silnika nie zawsze może świadczyć o uszkodzeniu uszczelki pod głowicą czy jej pęknięciu . Kontrola stanu płynu chłodzącego w zbiorniku expansyjnym w przypadku jego ubytku winna się zawsze wiązać z kontrolą korka wlewu oleju znajdującym się na pokrywie rozrządu w sposób j.w. Patrz link [chłodnica oleju oznaczona nr.22]
Jeżeli Komuś przydadzą się moje spostrzeżenia to super.
pozdrawiam.
http://www.fothost.pl/show.php/2563047_Dok2.zip.html


  PRZEJDŹ NA FORUM