zakup sorento
vin, przebieg, prowadzenie
Popadne troche w dydaktyzm :-))) ....
Witam, wydaje mi sie ze w temacie 2h/4h/4l jest taka sama "popularna" nieswiadomosc jak w temacie czy SUVy takie jak np. Honda CRV maja STALY naped 4x4. - Ani te niektore suvy nie maja stalego napedu, tylko "dopedzany po uslizgu" ani 2h/4h/4l nie jest napedem, ktory mozna uzywac na asfalcie inaczej niz 2h. Zapewne macie w ksiazce obslugi wpis zeby uzywac 4h tylko na sliskiej nawierzchni. Sliska oznacza umozliwiajaca swobodny uslizg kol w razie potrzeby. Mokra droga niekoniecznie to umozliwia, zwlaszcza przy niskiej predkosci - wiec wtedy mechanizmy sie zuzuwaja.
Dla nieprzekonanych mozna zrobic test: wlaczyc 4h, stanac na parkingu asfaltowym, skrecic maxymalnie kola i powoli ruszyc - powinniscie odczuc owe naprezenia, probe uslizgu samochodu itp. Oczywiscie niespecjalnie polecam to robic bo nie jest to zdrowe dla napedow (zrobilem tak kiedys mimowolnie - tzn. zawracalem na parkingu - przy ogladaniu jeepa i samochod zachowywal sie dziwnie). Mysle, ze podobne efekty uzyskacie na mokrym parkingu.
Oczywiscie jazda 4h po asfalcie pewnie od razu wszystkiego nie rozwali (zwlaszcza, ze problem powstaje tylko przy zakretach, przy jezdzie idealnie na wprost to nie przeszkadza), ale w jakims stopniu skroci zywotnosc + samochod moze byc mniej stabilny w zakretach.
Zauwazcie ze takich napedow aktualnie juz sie nie sprzedaje, chyba ze w pickupach (chwalebny wyjatek pickupa z porzadnym napedem to Mitsubishi L200 z SuperSelect), albo jakichs nissanach patrolach, iveco massif ....
Taki naped dosc dobrze nadaje sie do np. dlugich jazd szutrowkami (zwlaszcza jak predkosc ma byc wieksza niz "reduktorowa") - czyli niekoniecznie w Polsce.
Takie auta sprzedawaly sie niezle bo byly tanie w produkcji (brak centralnego mechanizmu roznicowego), a z wlasnego doswiadczenia wiem, ze niektorzy sprzedawcy w salonach (sprawdzalem kiedys w Suzuki i Nissanie) nie mieli pojecia o tym, ze nie mozna jezdzic tak po asfalcie.

Ale mi sie poplynelo ... totez jesli znajde wreszcie Sorento to bedzie 4x4 AUTO lub LOW z pelna swiadomoscia ze jest to o niebo lepsze w moim zastosowaniu niz 2h/4h/4l (albo sie slizgasz albo niszczysz napedy) i .... ze nie jest to idealny naped 4x4 staly taki jak np. Toyota Land Cruiser czy Land Rovery Defendery itp, gdzie jest prawdziwy mechanizm roznicowy a nie wiskoza dopedzajaca druga os. Ale dla mnie wiskoza wystarczy.
(stad pytalem na poczatku watku czy osoby majace 4x4 AUTO odczuwaja nadsterownosc wynikajaca z opoznienia dopedzania przodu,
bo wiskoza moze dzialac lepiej - np. stale troche napedu przekazywac na druga os - albo gorzej - miec opoznienie i dopedzac dopiero po pelnym uslizgu - ja nie wiem jak jest w Sorento, bo nie chcialem wywolywac paniki na jezdzie probnej testujac poslizg Sorento :-)) )




  PRZEJD NA FORUM