Rama Sorento I , II,
po co i dlaczego?
Rama pojazdu – element konstrukcyjny będący podstawowym elementem nośnym pojazdu o konstrukcji ramowej. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej sztywności.
W przypadku samochodów, do ramy montuje się za pomocą odpowiednich połączeń silnik, elementy podwozia, kompletne nadwozie i jeśli jest to przewidziane np. skrzynię ładunkową, bądź inną zabudowę. Ramy pojazdów mogą mieć przekrój otwarty lub zamknięty. Ze względu na konstrukcję dzieli się je na:
• centralną - stosowana w niektórych samochodach ciężarowych
• kratownicowa - stosowana w samochodach sportowych i rajdowych
• krzyżowa
• podłużnicowa - stosowana w samochodach ciężarowych i terenowych
• przestrzenna - stosowana w samochodach sportowych

„Zadaniem ramy samochodu jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całej struktury pojazdu, przenoszenie obciążeń działających na poszczególne zespoły, a przy tym zapewnienie wymaganego usytuowania przestrzennego zespołów pojazdu i ograniczenie do minimum ich chwilowych, wzajemnych przemieszczeń. Rama samochodu przenosi wszystkie obciążenia statyczne i dynamiczne, powinna zatem być odpowiednio elastyczna, aby wytrzymać obciążenia skrętne powodowane przez oddziaływanie nierówności drogi na koła, a zarazem odpowiednio wytrzymała, aby przenieść znaczne obciążenia. Opis ten w niezwykle syntetyczny sposób uzmysławia, jak wielką rolę rama podwozia odgrywa w samochodzie.
W większości samochodów ciężarowych i terenowych stosowane są tzw. ramy podłużnicowe: tworzą je zazwyczaj dwie belki biegnące wzdłużnie (najczęściej o przekroju ceowym), połączone ze sobą belkami poprzecznymi. Wymiary poprzeczne podłużnic i poprzeczek oraz ich własności wytrzymałościowe zależą od przeznaczenia pojazdu. Odpowiednia liczba poprzeczek ułatwia mocowanie elementów podwozia i nadwozia i zależy od zastosowania samochodu. Zaletą tych ram jest prostota i niski koszt konstrukcji, wadą - duży ciężar.

Rama podłużnicowa i centralna




Rama podłużnicowa składa się z dwóch podłużnych stalowych belek, zwanych podłużnicami, powiązanych ze sobą poprzeczkami za pomocą nitów lub spawania. Przekrój podłużnie może być ceowy, skrzynkowy, rurowy lub złożony. Często w celu obniżenia środka ciężkości pojazdu podłużnice ramy są wygięte ku dołowi. Dla wzmocnienia ramy w miejscach połączeń podłużnie z poprzeczkami przyspawane są lub przynitowane specjalne złącza. Szkielet ramy samochodowej jest ponadto wyposażony w dodatkowe elementy: zderzak przedni i tylny, wsporniki do mocowania nadwozia, wsporniki do mocowania silnika itp. Ramy podłużnicowe są przeważnie stosowane w samochodach ciężarowych, atobusach oraz w wielu terenówkach i samochodach osobowych.

Rama KIA Sorento:



Rama centralna składa się z rury o dużej średnicy lub skrzynki przebiegającej wzdłuż osi podłużnej samochodu. Do tej jednej podłużnicy najczęściej przyspawane są poprzeczki i wsporniki do mocowania poszczególnych zespołów samochodu. W przedniej części rama centralna może mieć rozwidlenie do zamocowania silnika. Często podłużnica centralna służy jako tunel osłaniający wał napędowy. Ramy centralne są stosowane w samochodach produkcji CSRS (Tatra, Skoda).

Rama krzyżowa, płytowa i kratownicowa




Rama krzyżowa, stosowana przeważnie w samochodach osobowych, składa się z dwóch podłużnic zbliżonych do siebie w środkowej części. Rozwidlone końce podłużnic są połączone mocnymi poprzeczkami. Rama płytowa tłoczona jest z blachy stalowej i zespolona z podłogą nadwozia samochodu. Elementy nośne ramy płytowej mogą być wykonane w kształcie podłużnic z przyspawaną podłogą nadwozia lub belki centralnej w postaci np. rury, jak w samochodzie Volkswagen. Rama kratownicowa wykonana jest z rurek cienkościennych, zespawanych w taki sposób, żeby tworzyły kratownicę przestrzenną. Ramy te są bardzo sztywne i wytrzymałe, a jednocześnie lekkie. Zadania ramy spełnia czasami sztywny kadłub pojazdu samochodowego (głównie w samochodach osobowych), zwany nadwoziem samonośnym. Poszczególne części i zespoły samochodu są mocowane wprost do takiego nadwozia.


Uszkodzenia ram
Najczęściej występujące uszkodzenia ramy i sposoby ich usuwania. Do najczęściej występujących uszkodzeń ramy należy zaliczyć: obluzowanie lub pęknięcie połączeń wsporników resorowych z podłużnicami ramy, obluzowanie się nitowanych połączeń, pęknięcie połączeń spawanych, obluzowanie się wsporników zawieszenia silnika, skrzywienie lub pęknięcie podłużnicy, skręcenie ramy. Zużyte otwory we wspornikach resorowych naprawia się przez spawanie lub tulejowanie. Pęknięcie elementów ramy naprawia się przez spawanie, z ewentualnym zastosowaniem nakładek wzmacniających. Skrzywienie lub skręcenie (zwichrowanie) ramy usuwa się przez prostowanie na zimno, rzadziej na gorąco z użyciem pras albo rozpieraczy mechanicznych lub hydraulicznych. Obsługa ramy sprowadza się do kontroli pokrycia antykorozyjnego. Każda rama powinna być okresowo dokładnie oczyszczona, a miejsca, w których odprysnął lakier, powinny być natychmiast zamalowane. Ramy maluje się lakierami chroniącymi je przed korozją.


  PRZEJDŹ NA FORUM