GDY ZACZYNA ŚWIECIĆ KONTROLKA REZERWY PALIWA
Głównym powodem wyższego zużycia paliwa są ujemne temperatury i związana z nimi zmiana stanu nawierzchni i warunków ruchu samochodu.Spadek temperatury poniżej minus 15 stopni C w sposób drastyczny wpływa na wzrost zużycia paliwa,koniecznego do pokrycia zwiększonego zapotrzebowania energetycznego na ogrzanie jednostki napędowej i przedniej części układu wydechowego.
Im niższa temperatura otoczenia i wyższa prędkość jazdy,tym większe straty ciepła w komorze silnika,a nie tylko w samej chłodnicy.Jeśli zwiększymy prędkość jazdy z 20 do 80 km/h współczynnik wymiany ciepła w chłodnicy wzrośnie aż trzy razy.Działanie termostatu,który przełącza drogę czynnika chłodniczego na tak zwany duży i mały obieg,pozwala tylko utrzymywać temperaturę jednostki napędowe.Strumień mroźnego powietrza przepływa przez komorę silnika i silnie schładza czynnik chłodzący chłodnicy,co skutkuje spadkiem sprawności ogrzewania wnętrza pojazdu,gdy poruszamy się z prędkością ponad 80 km/h.Ta prawidłowość jest szczególnie dokuczliwa w pojazdach wyposażonych w silniki o małej pojemności i mocy.
Wychłodzeniu komory silnika można zapobiec stosując osłony odcinające główny strumień powietrza do chłodnicy,lecz zgodnie z nowoczesnym podejściem do eksploatacji takie elementy nie należą do standardowego wyposażenia samochodów.
Pochodną niskich temperatur jest przedłużony czas nagrzewania jednostki napędowej do nominalnej temperatury pracy.A właśnie dopiero wówczas można silnik obciążyć pełną mocą.Zimą jest to okres kilkukrotnie dłuższy niż latem. Na ten proces potrzeba energii,która jest zawarta w paliwie i która jest tracona,gdy silnik szybko stygnie. Zimą nieco więcej paliwa silnik spala na wolnych obrotach, bowiem w ujemnych temperaturach układ sterujący samoczynnie podnosi prędkość obrotową biegu jałowego o 100 - 200 obr/min,aby jednostka napędowa nie gasła samoczynnie.
Trzecią przyczyną zwiększonego zapotrzebowania na paliwo są warunki trakcyjne.Zimą nawierzchnia jest często oblodzona i zaśnieżona.Koła pojazdu ślizgają się i samochód przebywa krótszą drogę niż wynika to z ruchu kół jezdnych.Ponadto,aby pokonać zwiększone opory ruchu częściej jeździmy na niskich biegach z wyższymi prędkościami obrotowymi silnika,co skutecznie zwiększa zużycie paliwa.Do opisanych przyczyn dodają się jeszcze błędy w technice jazdy - mocniejsze naciskanie gazu, opóźnione zwalnianie pedału sprzęgła,spowodowane używaniem ciepłego obuwia na grubej podeszwie.
Zaprezentowane powody mogą sprawić,że w warunkach ostrej zimy,szczególnie przy pokonywaniu krótkich odcinków zużycie paliwa może wzrosnąć od 50 do 100%.w porównaniu z danymi katalogowymi.Dlatego wybierając się w podróż w rejony,gdzie mogą występować utrudnienia w ruchu,należy zadbać,aby zbiornik paliwa był pełny.


  PRZEJDŹ NA FORUM