OGRZEWANIE POSTOJOWE - RÓŻNE RODZAJE
Silniki turbodoładowane nie lubią pracy „na zimno”

Czasem w autach osobowych fabrycznie montowane jest ogrzewanie postojowe. Dzieje się tak zazwyczaj w dobrze wyposażonych pojazdach, które pod maską mają nowoczesne silniki wysokoprężne.

Dlaczego producenci decydują się na tego typu gadżet? Jedną z przesłanek jest to, że nowoczesne silniki turbodoładowane, bądź też te wyposażone w filtr cząstek stałych, bardzo nie lubią pracy „na zimno”. Ogrzewanie postojowe eliminuje powyższy problem, ponieważ oprócz ogrzewania kabiny pojazdu ogrzewa także silnik.

Gdy włączymy zapłon, mamy już optymalną temperaturę cieczy chłodzącej. To oznacza również, że olej dużo szybciej osiąga odpowiednią temperaturę pracy. Dodać trzeba do tego niższe spalanie (rozgrzany silnik zawsze mniej pali od zimnego) i co za tym idzie – zmniejszoną emisję trujących związków do atmosfery.

Sposobów na ogrzewanie postojowe jest kilka. Jednym z najtańszych jest grzałka montowana do obiegu wodnego silnika, która zasilana jest z gniazda 220 V. Tego typu rozwiązania są popularne w krajach skandynawskich, wymagają jednak dostępu do prądu, gdy auto parkuje. Samo zaprogramowanie włączenia jest tutaj możliwe zwykłym czasowym programatorem wpinanym do sieci 220 V lub też urządzeniem montowanym w zestawie.



Takie systemy produkuje m.in. firma DEFA (w Polsce jej produkty dystrybuuje Inter Cars). DEFA Warm Up składa się z grzałki silnika, ogrzewacza wnętrza, programatora, gniazda zasilającego i ładowarki akumulatora, która utrzymuje ten element w pełnej sprawności nawet podczas największych mrozów.

DEFA
Koszt zasadniczych części ogrzewania elektrycznego, czyli grzałki silnika i okablowania, wynosi zależnie od modelu auta od 350 do 800 zł (wszystkie ceny brutto z Warszawy, przy kursie 1 euro = 3,9 zł). Zdarzają się kompletacje za ponad 2500 zł, ale to już raczej ciekawostka. Najczęściej łączny koszt części i robocizny (ok. 350 zł) oscyluje w granicach 850 zł. Za elektryczny ogrzewacz wnętrza (materiały i robocizna) dopłacimy 700-900 zł. Ładowarka akumulatora kosztuje 650-700 zł (szybka, 10-amperowa – 1250 zł).





Nieco bardziej wyrafinowane i co za tym idzie – droższe są ogrzewania postojowe posiadające własne zasilanie paliwem (ceny zaczynają się od ok. 3,5 tys. zł). W tej klasie przodują firmy Webasto (nazwą tej firmy zresztą często określa się potocznie ogrzewania postojowe) i Eberspacher. Systemy z własnym zasilaniem różnią się sposobem samego ocieplania wnętrza – wybierać można powietrzny i wodny. Pierwszy ogrzewa właściwie tylko wnętrze pojazdu, drugi zawsze także silnik.

Ogrzewania z własnym zasilaniem można programować przy pomocy programatora czasowego umieszczonego w pojeździe, ciekawsza jednak, z naszego punktu widzenia, jest opcja przeprowadzania tego w sposób zdalny. Webasto na przykład, oprócz możliwości użycia pilota, daje także opcję aktywowania ogrzewania przy pomocy SMS-a, wtedy gdy nasz pojazd parkuje poza zasięgiem pilota zdalnego sterowania.

WEBASTO
W samochodach małych i średnich (silnik do 2,0 l) najczęściej instaluje się ogrzewacz Thermo Top E kosztujący ok. 2840 zł. Do aut z większym silnikiem, a także vanów i furgonetek montuje się model Thermo Top C za 3680 zł. Programator (zegar) kosztuje ok. 260 zł. Za pilota bez wyświetlacza zapłacić trzeba 1130 zł, z wyświetlaczem 1440 zł. W sumie najtańszy zestaw z zegarem do małego auta kosztuje ok. 4700 zł, a przeciętny z pilotem bez wyświetlacza ok. 6000 zł. Za zestaw do dużego auta z pilotem z wyświetlaczem zapłacimy ok. 7000 zł.

Eberspacher
Do samochodów małych i średnich (poj. silnika do 2,0 l) przeznaczony jest ogrzewacz Hydronic kosztujący ok. 2700 zł, a model do aut z większym silnikiem i vanów kosztuje ok. 3400 zł. Programator czasowy to wydatek rzędu 300 zł. Za zdalne sterowane pilotem bez wyświetlacza zapłacić trzeba ok. 1100 zł, pilot z wyświetlaczem kosztuje zaś ok. 1300 zł. W sumie średni koszt najczęściej stosowanych rozwiązań (kompletacja jak obok, z montażem i materiałami dodatkowymi) wyniesie ok. 4700 i 6000 zł dla aut małych i ok. 7000 zł dla dużych.




  PRZEJDŹ NA FORUM