IDENTYFIKACJA KLOCKÓW HAMULCOWYCH
Logo twórcy systemu hamulcowego nagminnie bywa traktowane jako symbol producenta klocka, choć w rzeczywistości jest nim z reguły zupełnie inna firma.

System hamulcowy każdego samochodu składa się z kilku podstawowych komponentów takich jak układ hydrauliczny (lub elektryczny), zaciski, klocki (szczęki), tarcze (bębny) hamulcowe itp. Choć całość projektowana jest przez jedną firmę nie zdarza się, by jednocześnie była ona producentem wszystkich kluczowych elementów systemu. Duża ich część, czy nawet większość, pochodzi od wyspecjalizowanych producentów, aczkolwiek są one oczywiście wytwarzane zgodnie z wymogami konstruktorów systemu (pracujących na zlecenie wytwórcy pojazdu). Jako klasyczny przykład mogą tu służyć klocki hamulcowe. Otóż niezależnie od tego kto jest twórcą całego systemu, a w Europie najczęściej spotykane są systemy opracowane przez firmy Bosch, ATE, Lucas/TRW, klocki wykorzystywane na pierwszy montaż w tychże systemach produkowane są przez kogo innego. W dużej mierze aut osobowych pochodzą z firm Textar, Jurid i Ferodo. Wytwórców klocków na naszym kontynencie jest rzecz jasna dużo więcej, ale najwyraśniej akurat te firmy zdobyły sobie największe zaufanie tak twórców systemów hamulcowych jak i samych firm samochodowych.

O tym kto jest producentem klocków zastosowanych na pierwszy montaż (OE) bez większego trudu można się dowiedzieć patrząc na ich oznaczenia. Z tyłu takich klocków zawsze bowiem znajdują się informacje wskazujące na producenta pojazdu, twórcę systemu hamulcowego oraz właśnie producenta klocka. Najłatwiej będzie to pokazać na kilku konkretnych przykładach.

I tak na fot. 1 mamy klocek do samochodu produkowanego przez koncern DaimlerChrysler (A), do którego to auta system hamulcowy opracowa-ła firma TRW (B), zaś sam klocek wykonany został przez firmę Ferodo (C). Pozostałe symbole literowo- cyfrowe oznaczają numer partii, datę produkcji itp.



Klocek przedstawiony na fot. 2, jak nietrudno się domyślić, pochodzi z kolei z samochodu produkcji koncernu General Motors (A), w którym wykorzystywany jest system hamulcowy stworzony przez ATE (B). Producentem klocka jest znów firma Ferodo (C).



Od tego samego wytwórcy pochodzi też klocek uwidoczniony na fot. 3. Przeznaczony jest on do samochodu marki Ford z systemem hamulcowym skonstruowanym przez ATE.



Również ATE stworzyło system, w którym wykorzystywany jest klocek produkcji Ferodo pokazany na fot. 4. Jego zastosowanie to auto koncernu VW/Audi, konkretnie zaś Golf V.



Inaczej wyglądają oznaczenia klocków kierowanych na rynek części zamiennych. Otóż z klocków takich znika symbol producenta samochodu oraz twórcy systemu hamulcowego, dodawany jest zaś na nich numer i pełna nazwa producenta klocka oraz numer certyfikatu dopuszczeniowego regulaminu R90. W wersji „aftermarketowej“ klocek do Golfa V przedstawiony na fot. 4 wygląda więc tak jak na fot. 5.



Warto o tym wszystkim wiedzieć, zwłaszcza dokonując zakupów przed wymianą wyeksploatowanego klocka „oemowego“ na wersję aftermarketową, bo bardzo często logo twórcy systemu hamulcowego (B) jest zupełnie błędnie traktowane przez użytkowników samochodu lub warsztatowców jako symbol producenta klocka.

Tymczasem, powtórzmy to raz jeszcze, żaden z dostawców systemów hamulcowych w Europie nie jest jednocześnie producentem klocków OE do tychże systemów.

Jakie z całej tej wiedzy płyną wnioski? Pierwszy może być taki, że przy wymianie klocków hamulcowych w pierwszej kolejności należy używać klocków pochodzących od tego producenta, którego wybrał dostawca systemu hamulcowego i wytwórca pojazdu, bo będą one w stu procentach zgodne z ich wymaganiami. Tym samym zagwarantują nienaganną pracę hamulców. Jako drugi wniosek nasuwa się zaś spostrzeżenie, iż różnorodna oferta klocków na polskim rynku części zamiennych ma niewiele wspólnego z występowaniem tychże klocków na taśmach montażowych fabryk samochodów.

Materiały firmy Federal-Mogul


  PRZEJDŹ NA FORUM