| |
mirekm3 | 25.01.2010 15:13:51 |
![poziom 3](star_icon3.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=38748)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Tychy/Kobiór
Posty: 179 #425157 Od: 2009-10-23
| Piszesz o komputerze pokładowym ,masz oryginalny w swojej sori? _________________ KIA SORENTO SILNIK - 3,5V6 LPG AUTOMAT ROK PRODUKCJI: 2004 KOLOR:SREBRNY
|
| |
Electra | 12.02.2025 23:04:21 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
Lee | 25.01.2010 15:34:49 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=31085)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Wielkopolska/Wągrowiec
Posty: 1103 #425192 Od: 2009-5-31
Ilość edycji wpisu: 1 | Nie... niestety nie mam,ale w poprzednich autach miałem(pełny)Fis.Pokazywał wszystko![oczko](/emot/icon_wink.gif) Jak zauważyłem komputer wyrabia styl jazdy - jak chcesz przyoszczędzić![oczko](/emot/icon_wink.gif) |
| |
kukul | 25.01.2010 16:52:48 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=34542)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Katowice
Posty: 588 #425290 Od: 2009-8-8
| Endriu. Tobie działa klima przy - 12 st.C Chyba masz na AUTO, wtedy klima funguje od - 2 st.C. Technicznie nierealne. Programowo też. _________________ 2009 r. 2,5 CRDi 170 KM FREEDOM manual chyba grafitowy _________________________________________________________________________________________
Nie każdy chłop z widłami to Posejdon (z netu) |
| |
Lee | 25.01.2010 17:22:16 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=31085)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Wielkopolska/Wągrowiec
Posty: 1103 #425367 Od: 2009-5-31
| W zimie często musimy walczyć z zaparowanymi szybami. Tutaj bardzo przydaje się sprawnie działająca klimatyzacja oraz jej filtr kabinowy, który minimum raz w roku musi zostać wymieniony na nowy. Aby układ klimatyzacyjny działał poprawnie, powinno się go włączać przynajmniej raz na tydzień, na minimum 10-15 minut. Filtr kabinowy zapewnia ponadto świeże powietrze w aucie, pozbawione pyłków i drobnoustrojów. Klimatyzacja w samochodzie ma dwa zadania. Po pierwsze, dostarcza do kabiny schłodzone powietrze umożliwiające obniżenie temperatury we wnętrzu przy upalnej pogodzie. Po drugie, osusza powietrze wprowadzane do wnętrza auta. Potocznie mówi się,że jest włączona klima,a że przy tej temp.kompresor nie zaskoczy to tylko osuszanie...poprzez filtr kabinowy. Przy manualnej klimie są większe możliwości,przy automatycznej-ustawia automat. Także,gdy ktoś ma "włączoną" klimę zimą przy temp.ujemnych nic nie znaczy...więcej nie pali ...bo kompresor nie "chodzi" Aby zapewnić odpowiedni do naszych potrzeb klimat w samochodzie należy:
- w przypadku klimatyzacji automatycznej ustawić żądaną temperaturę na panelu sterującym, włączyć urządzenie na pracę automatyczną (AUTO) i… zapomnieć, że mamy klimatyzację. Automat sterujący zapewni utrzymanie założonej temperatury bez względu na warunki zewnętrzne, klimatyzacja będzie samoczynnie włączana lub wyłączana, kiedy będzie to potrzebne,
- w przypadku klimatyzacji ręcznej, włączamy przycisk uruchamiający klimatyzację i zależnie od naszych upodobań podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania (!) systemu wentylacji naszego auta. Gdy jest za zimno, zwiększamy „grzanie” (pokrętło przesuwamy na czerwone pole), gdy za ciepło - przesuwamy regulator w kierunku minimum (wskaźnik na polu niebieskim). Oczywiście zawsze mamy włączoną klimatyzację. W obu typach klimatyzacji postępujemy tak bez względu na porę roku, także chłodną jesienią, wiosną i zimą. Gdy klimatyzacja pracuje, do kabiny dostaje się osuszone powietrze, co znakomicie poprawia warunki jazdy w czasie opadów i dużej wilgotności powietrza. Efektem jej działania jest brak parowania szyb. Jakie ma to znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy, nie trzeba tłumaczyć.
Utrzymywanie klimatyzacji w ciągłej pracy ma jeszcze jedno zadanie - chroni układ, a szczególnie jego najdroższy i najbardziej skomplikowany element jakim jest sprężarka, przed przedwczesnym zużyciem i kosztownymi w naprawach awariami. Krążący w pracującym układzie czynnik chłodniczy rozprowadza olej, który smaruje trące się części sprężarki. Jeżeli klimatyzacja nie działa, olej osadza się w jej różnych częściach. Po ponownym uruchomieniu klimatyzacji, przez czas potrzebny do rozmieszenia oleju w czynniku chłodniczym i rozprowadzeniu po całym układzie, sprężarka pracuje z niedostatecznym smarowaniem. Z tego powodu przerwa w pracy klimatyzacji nie powinna trwa więcej niż tydzień, nawet w zimie. Każdy układ klimatyzacji jest technicznie zabezpieczony przed pracą w nieodpowiednich warunkach. Mimo włączenia przez kierowcę urządzenia, jeżeli warunki na to nie pozwolą (zbyt niska temperatura otoczenia, brak czynnika w układzie, nieprawidłowe działanie układu) system sterowania i zabezpieczenia klimatyzacji nie pozwoli na jej uruchomienie. Jeżeli warunki się poprawią np. wzrośnie temperatura otoczenia, układ uruchomi się samoczynnie. Komfort termiczny w samochodzie
Klimatyzacja ma zapewnić pasażerom samochodu komfort termiczny. Aby tak się stało należy przestrzegać kilku zasad:
- przez rozpoczęciem jazdy w lecie trzeba przewietrzyć wnętrze auta, by nastąpiła wymiana nagrzanego w zamkniętej kabinie w czasie postoju powietrza na chłodniejsze z zewnątrz, W przypadku klimatyzacji ręcznej, włączamy przycisk uruchamiaj±cy urządzenie (oznaczony z reguły literami A/C) i zależnie od naszych upodobań podnosimy lub obniżamy temperaturę we wnętrzu pojazdu za pomocą regulatora ogrzewania.
- dla szybkiego schłodzenia wnętrza w początkowym okresie jazdy ustawić pracę układu na obiegu wewnętrznym, a po ustaleniu temperatury koniecznie przywrócić dopływ powietrza z zewnątrz,
- dla uniknięcia szoku termicznego w czasie silnych upałów nie ustawiać temperatury w kabinie niżej niż 7-9 stopni od tej na zewnątrz,
- w czasie dłuższej podróży podczas każdego postoju pojazdu wietrzyć wnętrze i dużo pić, najlepiej niegazowaną wodę mineralną. Klimatyzacja osusza powietrze, co prowadzi do wysychania śluzówek i związanych z tym kłopotów,
- układ dysz systemu wentylacji samochodu ustawiać tak, aby ograniczyć do minimum bezpośredni nawiew powietrza na ciała pasażerów, w ten sposób nie będziemy odczuwać przeciągów i „marznięcia”,
- nie ubierać się zbyt „ciepło”, lepiej zwiększyć temperaturę we wnętrzu. Wszystkim użytkownikom samochodów z klimatyzacją przypominam, że układ ten wymaga okresowej kontroli i regularnego serwisowania. Do podstawowych i częstych czynności serwisowych należy kontrola stanu filtra kabinowego (konieczna jest jego coroczna wymiana), zapewnienie odpływu na zewnątrz pojazdu wody skraplającej się na parowniku klimatyzacji oraz odkażanie toru nawiewu powietrza do kabiny z bakterii, zarodników grzybów i drobnoustrojów.
Wykonywanie tych podstawowych czynności zapewni napływ do kabiny odpowiedniej ilości czystego, pozbawionego alergenów i nieprzyjemnego zapachu powietrza, a żywotność elementów składowych klimatyzacji będzie dłuższa. |
| |
kukul | 25.01.2010 17:35:10 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=34542)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Katowice
Posty: 588 #425394 Od: 2009-8-8
| Tak, jak napisałem. Sprężarka włącza się od - 2 st.C. _________________ 2009 r. 2,5 CRDi 170 KM FREEDOM manual chyba grafitowy _________________________________________________________________________________________
Nie każdy chłop z widłami to Posejdon (z netu) |
| |
Lee | 25.01.2010 17:40:22 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=31085)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Wielkopolska/Wągrowiec
Posty: 1103 #425407 Od: 2009-5-31
| Tak ...kukul...troszkę poszerzyłem Twoją wypowiedz![cool](/emot/icon_cool.gif) |
| |
abakusso | 27.01.2010 14:49:12 |
![poziom 2](star_icon2.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=43059)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Warszawa / Chotomów
Posty: 59 #427984 Od: 2010-1-1
| 2,5 manual. Mam dopiero miesiąc auto i robiłem 2 pomiary.
1. Trasa - Snieżyca - 9,5l/100 (w temp -10) 2. Miasto trasy 2x17km + webasto + grzanie MAX + grzanie na postoju 10-15 min - 13,5l (w temp -15 do -25) _________________ KIA SORENTO SILNIK - 2,5 CRDi SKRZYNIA - MANUAL ROK - 2005 KOLOR - SREBRNY |
| |
jerope_mon | 27.01.2010 14:56:29 |
![](avatar.asp?id_zdjecia=40019)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Piaseczno
Posty: 15 #427992 Od: 2009-11-12
Ilość edycji wpisu: 1 | zgadzam sie z Lee, jazda z komputerem kilka lat naprawdę wyrabia ekonomiczny styl jazdy tak, że nawet jak sie nie ma kopa pokładowego przestrzega się tego czego nauczyła jazda z kompem )
a tak nawiązując do tematu przewodniego...ja za cholerę nie mogę zejść poniżej 14l/100km, jeźdząc nawet na tip tronicu i starając się przestrzegać reguł ekonomicznej jazdy, cholera na 75 litrach robię około 510 km, jak na diesla to lipa straszna.... _________________ Sorento 2005 118000 km 2,5 CRDi automat+tiptronic Złoty metalik
|
| |
maska | 27.01.2010 15:12:53 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=36109)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 672 #428010 Od: 2009-9-10
| ja mam około 15 w mieście i 11 na trasie cosik mi się wydaje, że drań jest stale niedogrzany _________________ Sorento 2005 teraz już 80tyś km :) 2,5 CRDi automat 140 kucyków Tiptronic czyli sekwencja 5 biegów :) grafitowy metalik chyba full wypas bez skóry :) |
| |
abakusso | 27.01.2010 17:21:15 |
![poziom 2](star_icon2.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=43059)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Warszawa / Chotomów
Posty: 59 #428164 Od: 2010-1-1
| maska: co do swojego mam takie samo wrażenie... u mnie temp jest lekko poniżej środkowej grubej krechy - ale za cholere nie wiem ile to st. _________________ KIA SORENTO SILNIK - 2,5 CRDi SKRZYNIA - MANUAL ROK - 2005 KOLOR - SREBRNY |
| |
gieras | 27.01.2010 18:17:34 |
![poziom 1](star_icon1.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=35376)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Białystok
Posty: 40 #428272 Od: 2009-8-26
| Abakusso strzałka w okolicy środkowej grubej kreski to norma. Samochód ma prawidłową temperaturę. Pytanie dotyczy tego jak szybko tą temperaturę osiąga. W wyniku własnych obserwacji zauważyłem, że silnik nagrzewa się znacznie szybciej jak 2-3 km przejadę na wyłączonym ogrzewaniu. Na panelu automatycznej klimatyzacji wciskam przycisk OFF. W takim ustawieniu silnik grzeje się znacznie szybciej. Zgadzam się z MASKA, że pali za dużo jednak należy wziąć poprawkę na warszawskie korki. Kiedyś słyszałem, że w W-wie odległość do pracy podaje się w godzinach a nie kilometrach ![pytajnik](/emot/icon_question.gif) ![oczko](/emot/icon_wink.gif) _________________ SORENTO 2.5 CRDI Automat Rok produkcji 2006 Grafit metalik |
| |
Electra | 12.02.2025 23:04:21 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
| |
MixhaL | 27.01.2010 19:44:43 |
![poziom 3](star_icon3.gif)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: woj. Lubelskie
Posty: 123 #428469 Od: 2009-10-18
| abakusso, temperatura przy takim polozeniu wskazan zegara wynosi ~90 stopni, a dokładniej ~88,9. Sprawdzone na komputerze, autko stalo w garazu i chodzilo przez 10 min z podlaczonym kompem. _________________ Kia SORENTO 3.5 V6 LPG Powered Automat 2WD Wersja USA Full wypas |
| |
Jack2000 | 30.01.2010 13:35:30 |
![poziom 3](star_icon3.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=36173)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Połczyn Zdrój Zach-pomor.
Posty: 151 #431380 Od: 2009-9-11
| Dwa tankowania,klima,webasto,cykl mieszany 14l./100km. Zima nie chce być inaczej. Trudno i tak nie jest żle. _________________ KIA SORENTO 2,5 CRDI 140KM AUTOMAT-TIPTRONIC 2005 ROK SILVER CZARNA SKÓRA AUTO/LOW
|
| |
autorus | 31.01.2010 20:52:50 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Skierniewice
Posty: 477 #434193 Od: 2009-12-11
| 11,25l , przy czym wypad na jazdę terenową na zlocie Ale reszta po trasie. |
| |
jerope_mon | 05.02.2010 10:25:47 |
![](avatar.asp?id_zdjecia=40019)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Piaseczno
Posty: 15 #441312 Od: 2009-11-12
| Witam, Słuchajcie, cały czas męczy mnie to, że jedni z Was maja spalanie około 10-11l/100km a inni, tak jak ja, około 14-15l/100km (dotyczy 2,5 CRDI)
I tutaj moje pytanie i zarazem prosba o aktywność forumowiczów. Ostatnio wpadło mi do głowy, że może mieć to związek z napędami, które mamy w Sorenciakach. Wiadomo, że niektórzy z nas mają 3 rodzaje napędu 2HI, 4HI i 4LO a niektórzy Auto i 4LO.
Stąd też moje pytanie i prośba o napisanie średniego spalania oraz rodzaju napędu jaki mamy w aucie no i też, co jest istotne ilości kucy pod maską oraz rodzaju skrzyni... zobaczymy co nam z tego małego badanka wyjdzie )) więc do dzieła !!!!
KIA SORENTO, 140 KM Automat, Napęd: 2HI, 4HI, 4LO Spalanie 14-15l/100/km
Pozdrawiam _________________ Sorento 2005 118000 km 2,5 CRDi automat+tiptronic Złoty metalik
|
| |
Lee | 05.02.2010 10:34:59 |
![poziom 6](star_icon6.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=31085)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Wielkopolska/Wągrowiec
Posty: 1103 #441316 Od: 2009-5-31
Ilość edycji wpisu: 1 | Na pewno - manualna skrzynia zmniejsza spalanie w porównaniu z automatem. Na pewno - 2WD pali mniej od 4WD... Na pewno - właczony osuszacz (klima) zwiększa spalanie. Na pewno - okres zimowy zwiększa spalanie (ilość odbiorników prądu). Tyle co mogę dodać od siebie,jako posiadacza 2WD i z obserwacji własnej. Czekamy na opinię innych. edit:zadałeś pytanie - odpowiedziałem ![wesoły](/emot/icon_smile.gif) |
| |
jerope_mon | 05.02.2010 10:40:35 |
![](avatar.asp?id_zdjecia=40019)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Piaseczno
Posty: 15 #441318 Od: 2009-11-12
| To co napisał LEE wszysy wiemy,
mi chodzi tylko o suche fakty... _________________ Sorento 2005 118000 km 2,5 CRDi automat+tiptronic Złoty metalik
|
| |
andykon | 05.02.2010 11:52:54 |
![poziom 4](star_icon4.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=34602)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: podlasie
Posty: 379 #441345 Od: 2009-8-9
Ilość edycji wpisu: 1 | Jak juz wcześniej pisałem
diesel/automat/2003/140KM miasto 12/100km, trasa(ok.2x50+troszkę miasto) 10/100km., trasa dłuższa (ok.300 -400km około 9,4/100km -wszystko zalezy od szybkości oraz włączonych odbiorników - dane na podstawie obserwacji letnio jesiennych. Powyższe dane zmieniają się jeśli chodzi o zimę, silnik niedogrzany, trudniejsze warunki itp. zużycie napewno wzrasta o około 1 litr. _________________ KIA SORENTO 2,5CRDi, 2003. ![](http://i47.tinypic.com/2n00qya.gif) wersja fuul - Freedom, srebrny a może szary metalik, stały napęd 4x4, automat.
![](http://www.motostat.pl/user_images/17254/icon1.png)
|
| |
Admin | 05.02.2010 13:11:20 |
![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 2074 #441422 Od: 2009-2-1
Ilość edycji wpisu: 1 | Zmierzone spalanie : Minimalne 7.8 l/100km Maksymalne 16,5 l/100km Średnie roczne 11.28 l/100km.
|
| |
jerope_mon | 05.02.2010 13:21:31 |
![](avatar.asp?id_zdjecia=40019)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Piaseczno
Posty: 15 #441435 Od: 2009-11-12
| halo, czytamy ze zrozumieniem!!!!!!! nie chodzi o samo średnie spalanie, ale przede wszystkim o rodzaj przełożeń napędu w aucie... _________________ Sorento 2005 118000 km 2,5 CRDi automat+tiptronic Złoty metalik
|
| |
Electra | 12.02.2025 23:04:21 |
![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|