NOWE POSTY | NOWE TEMATY | POPULARNE | STAT | RSS | KONTAKT | REJESTRACJA | Login: Hasło: rss dla

HOME » NADWOZIE » RAMA SORENTO I , II,

Przejdz do dołu stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

Rama Sorento I , II,

po co i dlaczego?
  
marcelo8
02.01.2010 20:41:34
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kielce

Posty: 671 #401546
Od: 2009-2-22


Ilość edycji wpisu: 1
Rama pojazdu – element konstrukcyjny będący podstawowym elementem nośnym pojazdu o konstrukcji ramowej. Jej zadaniem jest zapewnienie odpowiedniej sztywności.
W przypadku samochodów, do ramy montuje się za pomocą odpowiednich połączeń silnik, elementy podwozia, kompletne nadwozie i jeśli jest to przewidziane np. skrzynię ładunkową, bądź inną zabudowę. Ramy pojazdów mogą mieć przekrój otwarty lub zamknięty. Ze względu na konstrukcję dzieli się je na:
• centralną - stosowana w niektórych samochodach ciężarowych
• kratownicowa - stosowana w samochodach sportowych i rajdowych
• krzyżowa
• podłużnicowa - stosowana w samochodach ciężarowych i terenowych
• przestrzenna - stosowana w samochodach sportowych

„Zadaniem ramy samochodu jest zapewnienie odpowiedniej sztywności całej struktury pojazdu, przenoszenie obciążeń działających na poszczególne zespoły, a przy tym zapewnienie wymaganego usytuowania przestrzennego zespołów pojazdu i ograniczenie do minimum ich chwilowych, wzajemnych przemieszczeń. Rama samochodu przenosi wszystkie obciążenia statyczne i dynamiczne, powinna zatem być odpowiednio elastyczna, aby wytrzymać obciążenia skrętne powodowane przez oddziaływanie nierówności drogi na koła, a zarazem odpowiednio wytrzymała, aby przenieść znaczne obciążenia. Opis ten w niezwykle syntetyczny sposób uzmysławia, jak wielką rolę rama podwozia odgrywa w samochodzie.
W większości samochodów ciężarowych i terenowych stosowane są tzw. ramy podłużnicowe: tworzą je zazwyczaj dwie belki biegnące wzdłużnie (najczęściej o przekroju ceowym), połączone ze sobą belkami poprzecznymi. Wymiary poprzeczne podłużnic i poprzeczek oraz ich własności wytrzymałościowe zależą od przeznaczenia pojazdu. Odpowiednia liczba poprzeczek ułatwia mocowanie elementów podwozia i nadwozia i zależy od zastosowania samochodu. Zaletą tych ram jest prostota i niski koszt konstrukcji, wadą - duży ciężar.

Rama podłużnicowa i centralna

Obrazek


Rama podłużnicowa składa się z dwóch podłużnych stalowych belek, zwanych podłużnicami, powiązanych ze sobą poprzeczkami za pomocą nitów lub spawania. Przekrój podłużnie może być ceowy, skrzynkowy, rurowy lub złożony. Często w celu obniżenia środka ciężkości pojazdu podłużnice ramy są wygięte ku dołowi. Dla wzmocnienia ramy w miejscach połączeń podłużnie z poprzeczkami przyspawane są lub przynitowane specjalne złącza. Szkielet ramy samochodowej jest ponadto wyposażony w dodatkowe elementy: zderzak przedni i tylny, wsporniki do mocowania nadwozia, wsporniki do mocowania silnika itp. Ramy podłużnicowe są przeważnie stosowane w samochodach ciężarowych, atobusach oraz w wielu terenówkach i samochodach osobowych.

Rama KIA Sorento:

Obrazek

Rama centralna składa się z rury o dużej średnicy lub skrzynki przebiegającej wzdłuż osi podłużnej samochodu. Do tej jednej podłużnicy najczęściej przyspawane są poprzeczki i wsporniki do mocowania poszczególnych zespołów samochodu. W przedniej części rama centralna może mieć rozwidlenie do zamocowania silnika. Często podłużnica centralna służy jako tunel osłaniający wał napędowy. Ramy centralne są stosowane w samochodach produkcji CSRS (Tatra, Skoda).

Rama krzyżowa, płytowa i kratownicowa

Obrazek
Obrazek

Rama krzyżowa, stosowana przeważnie w samochodach osobowych, składa się z dwóch podłużnic zbliżonych do siebie w środkowej części. Rozwidlone końce podłużnic są połączone mocnymi poprzeczkami. Rama płytowa tłoczona jest z blachy stalowej i zespolona z podłogą nadwozia samochodu. Elementy nośne ramy płytowej mogą być wykonane w kształcie podłużnic z przyspawaną podłogą nadwozia lub belki centralnej w postaci np. rury, jak w samochodzie Volkswagen. Rama kratownicowa wykonana jest z rurek cienkościennych, zespawanych w taki sposób, żeby tworzyły kratownicę przestrzenną. Ramy te są bardzo sztywne i wytrzymałe, a jednocześnie lekkie. Zadania ramy spełnia czasami sztywny kadłub pojazdu samochodowego (głównie w samochodach osobowych), zwany nadwoziem samonośnym. Poszczególne części i zespoły samochodu są mocowane wprost do takiego nadwozia.


Uszkodzenia ram
Najczęściej występujące uszkodzenia ramy i sposoby ich usuwania. Do najczęściej występujących uszkodzeń ramy należy zaliczyć: obluzowanie lub pęknięcie połączeń wsporników resorowych z podłużnicami ramy, obluzowanie się nitowanych połączeń, pęknięcie połączeń spawanych, obluzowanie się wsporników zawieszenia silnika, skrzywienie lub pęknięcie podłużnicy, skręcenie ramy. Zużyte otwory we wspornikach resorowych naprawia się przez spawanie lub tulejowanie. Pęknięcie elementów ramy naprawia się przez spawanie, z ewentualnym zastosowaniem nakładek wzmacniających. Skrzywienie lub skręcenie (zwichrowanie) ramy usuwa się przez prostowanie na zimno, rzadziej na gorąco z użyciem pras albo rozpieraczy mechanicznych lub hydraulicznych. Obsługa ramy sprowadza się do kontroli pokrycia antykorozyjnego. Każda rama powinna być okresowo dokładnie oczyszczona, a miejsca, w których odprysnął lakier, powinny być natychmiast zamalowane. Ramy maluje się lakierami chroniącymi je przed korozją.
  
Electra19.04.2024 05:48:37
poziom 5

oczka
  
spider2you
03.01.2010 01:06:03
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Krasne k/Rzeszowa

Posty: 1659 #401764
Od: 2009-5-11
Super temacik i opracowanie marcelo8 - EXTRA robota.
  
supersonic
03.01.2010 09:20:15
Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Warszawa

Posty: 12 #401835
Od: 2009-12-30
Bardzo pouczające wesoły
  
kukul
03.01.2010 09:27:24
poziom 5



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Katowice

Posty: 588 #401839
Od: 2009-8-8
Wczoraj w TVN Turbo był reportaż o nowym Sorento i prowadzący stwierdził, że konstrukcja samonośna jest bezpieczniejszazdziwiony od ramowej.
_________________
2009 r.
2,5 CRDi
170 KM
FREEDOM
manual
chyba grafitowy
_________________________________________________________________________________________

Nie każdy chłop z widłami to Posejdon (z netu)
  
marcelo8
03.01.2010 11:25:33
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kielce

Posty: 671 #401880
Od: 2009-2-22
powiem Ci kukul że ja też nie kapuję jak blacha którą zegniesz kopniakiem może być bezpieczniejsza od 0,5 centymetrowego ceownika na którym możesz piszczel złamać.
  
Lee
03.01.2010 11:40:38
poziom 6



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Wielkopolska/Wągrowiec

Posty: 1103 #401903
Od: 2009-5-31
Może dlatego,ze jest miękka...chodzi im zapewne o przeszkody na drodze...piesi,rowerzyści(bardzo fajnie zresztą oznakowani u Nassmutny)i inne potencjalne cele do puknięcia.Reasumując-miękka konstrukcja-bardziej absorbuje uderzenia...twardsza-mniej...o samochód nikt się nie martwi...bo to taki produkt jak inne-zepsuje się to go wyrzucam etc.
Fajne oprac.marcelo8...wesoły
  
spider2you
03.01.2010 12:12:39
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Krasne k/Rzeszowa

Posty: 1659 #401952
Od: 2009-5-11
Jest taka konstrukcja przede wszystkim tańsza w naprawie, bo w przypadku dzwona nie gnie się rama, a bezpieczniejsza, to chyba, jak pisze Lee, ze względu na innych.
Lepiej też takie auto się prowadzi, bo jest lżejsze o wagę ramy, ja tam jednak wolę moje kilogramy i .... niech się martwią inni, jak się nie daj Boże spotkają z moją Sori.
  
autorus
03.01.2010 12:18:41
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Skierniewice

Posty: 477 #401978
Od: 2009-12-11
Dla mnie ta rama to cały bajer. I jeszcze otwieranie szyby z tyłu wywalili. Szlag by to trafił. Spróbujcie otworzyć pokrywę bagażnika jak nawali śniegu, zrobi się lód, i na styku między dachem a klapą zaczyna być ciasno. Zawsze się wtedy martwię ze mi spoiler dachowy urwie. Wtedy uchylana szybka jak znalazł wesoły
  
marcelo8
03.01.2010 15:42:26
poziom 5

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kielce

Posty: 671 #402244
Od: 2009-2-22
masz rację autorus. próbując sie dostać do skrobaczki ze szczotką którą wożę w bagażniku, otwarłem z zapomnienia całą klapę, potem zamknąłem a jak zajrzałem przez otwieraną szybę miałem wiadro śniegu w bagażniku. Poza tym brudne palce od pochwytu klapy, i jeszcze ten cudowny dzwięk łamanego lodu na styku klapy z dachem. cudo.
  
horche52
03.01.2010 17:58:57
poziom 3

Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Zabrze

Posty: 186 #402385
Od: 2009-9-18
oglądałem 2 razy ten program na tvn turbo, i za każdym razem rozumiem to inaczej, teraz wydawało mi się ze panu Mikciukowi? chodziło chyba o testy Euro NCAP, że teraz ma nowe Sorento więcej gwiazdek, ale oczywiście nie podał już dlaczego jest bezpieczniejsze, może nie wiedział?wesoły
w każdym razie ja traktuję ten kanał jako bardzo ogólnikowy, bo skoro coś się twierdzi to trzeba to uzasadnić, czego ten pan nie zrobił, widocznie nie miał aż tyle czasu by się lepiej przygotować
_________________
kia sorento
diesel
2.5 crdi
170KM
manual
2008
Czarny
15 tys. km
  
betina_t
11.03.2010 17:15:58
poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)



Grupa: Użytkownik

Lokalizacja: Kraków

Posty: 2145 #489287
Od: 2009-8-10
Temat przeniesiony na nowe forum-

TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA

  
Electra19.04.2024 05:48:37
poziom 5

oczka

Przejdz do góry stronyStrona: 1 / 1    strony: [1]

  << Pierwsza      < Poprzednia      Następna >     Ostatnia >>  

HOME » NADWOZIE » RAMA SORENTO I , II,

Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!!

TestHub.pl - opinie, testy, oceny