![Przejdz do dołu strony](strzalka_dol.gif) | Strona: 1 / 1 strony: [1] |
NIEWŁAŚCIWE PARAMETRY PALIWi wpływ na pracę silnika | ![](fb.png) |
| | Admin | 02.03.2010 08:14:02 | ![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
Grupa: Użytkownik
Posty: 2074 #477129 Od: 2009-2-1
Ilość edycji wpisu: 2 | NIEWŁAŚCIWE PARAMETRY PALIW A NEGATYWNY WPŁYW NA PRACĘ SILNIKA I STAN ŚRODOWISKA
Parametry jakościowe benzyn i oleju napędowego określa Rozporządzenie Ministra Gospodarki z 9 grudnia 2008 roku w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych. Niedotrzymanie parametrów wpływa negatywnie na pracę silnika – powodując pogorszenie walorów eksploatacyjnych, a także może spowodować jego awarię – oraz na stan środowiska naturalnego.
Dla benzyn bezołowiowych
Niedotrzymanie wymaganych wartości RON (badawcza liczba oktanowa) i MON (motorowa liczba oktanowa) powoduje spalanie detonacyjne paliwa. Ten rodzaj spalania jest niepożądany, ze względu na możliwość wywołania uszkodzeń elementów silnika,
Niedotrzymanie wymagań odnośnie lotności benzyn, tj. składu frakcyjnego i prężności par prowadzi do problemów z uruchomieniem silnika, niebezpieczeństwa zaburzenia pracy, a nawet nagłego unieruchomienia silnika w efekcie tworzenia się korków parowych, nadmiernego zużycia silnika na skutek rozcieńczenia oleju silnikowego ciężkimi frakcjami paliwa,
Niedotrzymanie wymaganego limitu zawartości siarki powoduje skrócenie żywotności katalizatora, a w konsekwencji w wielu nowoczesnych silnikach zakłócenie pracy systemu sterowania dawką paliwa i problemy z właściwą pracą silnika. Istnieje także niebezpieczeństwo korozji silnika,
Niedotrzymanie wymaganego limitu zawartości ołowiu powoduje niemal natychmiastowe zatrucie katalizatora, co w przypadku silników z systemem diagnostyki pokładowej powoduje zaburzenie pracy, może wręcz prowadzić do unieruchomienia silnika,
Niedotrzymanie wymaganych limitów zawartości tlenu i związków tlenowych powoduje, że mieszanka paliwowo – powietrzna staje się zbyt „uboga”, co prowadzi do nieprawidłowej pracy silnika i większego zużycia paliwa.
Dla olejów napędowych
Niedotrzymanie wymaganej wartości liczby cetanowej powoduje wzrost zużycia paliwa i nadmierną głośność silnika,
Niedotrzymanie limitów gęstości oleju napędowego prowadzi do obniżenia mocy i wzrostu zużycia paliwa,
Niedotrzymanie wymagań odnośnie składu frakcyjnego powoduje niewłaściwą pracę silnika oraz rozcieńczanie oleju silnikowego i w konsekwencji nadmierne zużycie silnika,
Niedotrzymanie limitu zawartości siarki powoduje, że tlenki siarki powstające w wyniku spalenia związków siarki przedostają się z gazami spalinowymi do atmosfery, przy czym część z nich pozostaje w silniku, wywołując korozję różnych jego elementów, a także przyczynia się do nadmiernego ich zużycia,
Zbyt wysoka temperatura zapłonu powoduje spadek wydajności i ekonomiczności pracy silnika oraz wzrost emisji substancji toksycznych do środowiska.
Niska temperatura zapłonu stwarza natomiast poważne niebezpieczeństwo wybuchu par oleju podczas nalewania paliwa z dystrybutora do baku.
Wymienione wyżej negatywne skutki niedotrzymywania wymagań jakościowych dla benzyn bezołowiowych i oleju napędowego powodują niewłaściwą pracę silników, wzrost zużycia paliwa, pogorszenie stanu technicznego silnika, a w skrajnych przypadkach awarie. Naraża to użytkowników pojazdów na ponoszenie kosztów napraw i remontów silników, ponoszenie kosztów zwiększonego zużycia paliwa i dyskomfortu jazdy.
Reasumując należy stwierdzić, że niespełnienie wymagań jakościowych paliw (benzyn bezołowiowych i oleju napędowego) powoduje zagrożenie interesów ekonomicznych konsumentów. W skrajnych przypadkach zaburzenia pracy systemów sterowania dawką paliwa i nagłą utratą mocy lub wręcz unieruchomieniem silnika stwarzana jest sytuacja zagrożenia bezpieczeństwa.
Gaz LPG
W skład gazu LPG wchodzi mieszanina gazów propan i butan. W LPG stosowanym zimą udział propanu powinien być wyższy z uwagi na właściwości rozruchowe, ponadto duży procentowy udział butanu powoduje w stanach wymuszonych przyspieszeń wypadanie zapłonów i pogarsza elastyczność silnika. Z kolei duża zawartość propanu jest niekorzystna w wysokich temperaturach otoczenia. Przy złym składzie mieszanki może przegrzewać się i ulec uszkodzeniu katalizator, również głowica silnika i/lub uszczelki pod głowicą. Wymagania ekologiczne oraz właściwości korozyjne nie dopuszczają zawartości siarkowodoru w LPG, a zawartość siarki z analogicznych przyczyn nie może przekraczać 50 mg/kg.
| | | Electra | 08.02.2025 00:03:40 | ![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
| | | Jurek | 02.03.2010 10:29:36 | Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: ok. Zalewu Zegrzyńskiego
Posty: 11 #477209 Od: 2010-3-1
| W/g instrukcji volvo s80 zalecana jest benzyna 95. Tłukły mi zawory, warsztaty nie wiedziały dlaczego. Leję 98 octanów i jak ręką odjął. Widać szwedzkie i nasze octany są inne. --------------------------------- Szukam Sorento za ok. 50k. volvo s80, mondeo _________________ szukam SORENTO za ok. 50k. volvo s80, mondeo | | | ArturS71 | 02.03.2010 11:12:26 | ![poziom 1](star_icon1.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=43814)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: GreatKingdom of thePotato
Posty: 28 #477241 Od: 2010-1-15
| Nie wiem czy koledzy zauważyli ale wprowadzone z wielka pompą i kampanią reklamową paliwo Diesel Vpower z syntetycznym GTL poznikało na stajach - przynajmniej tak jest u mnie w Poznaniu . Nigdzie ani najmniejszej informacji i dodatku GTL - w pierwszej kolejności zniknęły te czerwone przywieszki do pistoletów przy dystrybutorze . Od samego początku tankowałem to paliwo jednak poczułem się oszukany ponieważ 1L w Poznaniu w lutym kosztował 4,44zł a jak wiadomo niczym w tym wypadku nie róznił się od Vervy i innych paliw premium ( wszystkie pochodzą od tego samego dostawcy ) z tym , że verwa kosztowała wtedy 4,05 . Oczywiście rozmawiałem z pracownikiem stacji i w wykrętny sposób odpowiedział , ze "coś tam dodają do paliwa" natomiast nie potwierdził i nie zaprzeczył w sprawie GTL a wił się jakby był na spowiedzi przed spec komisją sejmową . W związku z tym zdecydowałem ONLY Orlen Verva Dodam jeszcze , że w tej sprawie wysłałem zapytanie @ do centrali shell w Warszawie oczywiscie bez odpowiedzi . | | | Jurek | 02.03.2010 18:45:14 | Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: ok. Zalewu Zegrzyńskiego
Posty: 11 #477957 Od: 2010-3-1
| Czyżby współczesne diesle były tak wrażliwe, że należy zabiegać o jakieś szczególne paliwo. Ja dieslami jeździłem w starych mercedesach, co by nie wlał to idzie. W łodzi mam stareńki silnik mercedesa 2,4 z beczki, przy zbiorniku 300 litrów paliwo czasami ma i 3 lata. Po zimie pali z pierwszego kręcenia. Mam tylko odstojnik wody. To były silniki. _________________ szukam SORENTO za ok. 50k. volvo s80, mondeo | | | kukul | 02.03.2010 19:52:31 | ![poziom 5](star_icon5.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=34542)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Katowice
Posty: 588 #478100 Od: 2009-8-8
| Lee........., gdzie jesteś![pytajnik](/emot/icon_question.gif) ![taki dziwny](/emot/icon_twisted.gif) _________________ 2009 r. 2,5 CRDi 170 KM FREEDOM manual chyba grafitowy _________________________________________________________________________________________
Nie każdy chłop z widłami to Posejdon (z netu) | | | betina_t | 14.03.2010 20:24:15 | ![poziom najwyższy i najjaśniejszy :-)](star_icon7.gif)
![](avatar.asp?id_zdjecia=34636)
Grupa: Użytkownik
Lokalizacja: Kraków
Posty: 2145 #493532 Od: 2009-8-10
| Temat przeniesiony na nowe forum-
TYLKO ZAREJESTROWANI I ZALOGOWANI UŻYTKOWNICY WIDZĄ LINKI » DARMOWA REJESTRACJA
| | | Electra | 08.02.2025 00:03:40 | ![poziom 5](star_icon5.gif)
![oczka](oczka.png) |
|
![Przejdz do góry strony](strzalka_gora.gif) | Strona: 1 / 1 strony: [1] |
<< Pierwsza | < Poprzednia | Następna > | Ostatnia >> |
Aby pisac na forum musisz sie zalogować !!! |
|